Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Automatyczne skrzynie biegów to bardzo zaawansowany technologicznie element pojazdu. W skrzyni znajduje się filtr i olej, które trzeba raz na jakiś czas wymieniać. Zaniedbanie tego obowiązku może prowadzić do poważnych usterek i sporych wydatków na naprawę. Wymianę oleju w skrzyni najlepiej zlecać doświadczonemu serwisowi.
Rola oleju
Olej w skrzyni smaruje jej ruchome części. Automatyczna skrzynia jest przekładnią sterowana hydraulicznie, tak więc przez płyn hydrauliczny możliwy jest wybór trybu jej pracy. Olej jest także odpowiedzialny za odpowiednią zmianę przełożeń podczas jazdy. Aby skutecznie pełnił swoją funkcję, olej musi być czysty. W trakcie zwykłego użytkowania dostają się do niego drobne zanieczyszczenia, dlatego co jakiś czas powinno się go wymieniać. Zawsze powinno się robić to zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, jednak jest to co około 30-50tys km. Pierwszej wymiany zazwyczaj dokonuje się jednak dopiero po zrobieniu 80-100tys km.
Wymiana
Olej w skrzyni nie tylko zanieczyszcza się, ale także po jakimś czasie zużywa. Należy więc wymienić go na nowy, o odpowiedniej klasyfikacji dla danego modelu samochodu. To bardzo istotne - od tego zależy trwałość przekładni. Jak się to robi? Mechanik musi odkręcić miskę olejową skrzyni biegów i pozbyć się starego oleju. Następnie powinien on z powrotem zamontować miskę i dopiero wtedy wlać nowy olej. Przy tej czynności zazwyczaj sprawa się też uszczelkę miski. Jeśli zużyła się, zmienia się ją na nową. Podczas wymiany oleju w skrzyni obowiązkowo należy wymienić także filtr. Po wykonaniu zadania mechanik powinien sprawdzić poziom oleju i przejechać się samochodem. Podczas jazdy powinien zwrócić uwagę na to, jak pracuje skrzynia. Po jeździe należy jeszcze raz sprawdzić poziom oleju i upewnić się, że nie wycieka on w niekontrolowany sposób. Powodem wycieku może być wcześniej wspomniana wyeksploatowana i przepalona uszczelka, ale też zużyty filtr.