Kontrolowanie parametrów bieżących
Dlaczego warto kontrolować parametry bieżące? Ponieważ urządzenia diagnostyczne wykrywające błędy zapisane w komputerze pokładowym nie zawsze znajdują absolutnie wszystkie nieprawidłowości. W warsztacie Seb-kar parametry bieżące są sprawdzane za pomocą testera diagnostycznego podczas rozpędzania samochodu na hamowni. Metoda ta pozwala z niemal stuprocentową dokładnością określić, w jaki sposób funkcjonuje dana jednostka napędowa przy wybranym zakresie obrotów i obciążeniu. Dodatkowo, korzystając z testera, można również zweryfikować działanie pozostałych podzespołów auta.
Podczas testów parametrów bieżących sprawdzamy m.in.
- temperaturę silnika podczas pracy w danym zakresie obrotów,
- rzeczywisty moment obrotowy,
- masę zasysanego powietrza,
- straty funkcji obrotowych,
- nieprawidłowości w osiąganych obrotach,
- usterki pompy wtryskowej,
- awarie układu dolotowego.
W jaki sposób realizowany jest pomiar parametrów bieżących?
Pomiar parametrów bieżących najczęściej jest wykonywany za pomocą specjalnych testerów diagnostycznych. Urządzenia te pokazują kody błędów zapisanych w komputerze pokładowym oraz dane na temat parametrów bieżących (prezentowane w formie wykresu lub numerycznie). Porównując np. wzrost obrotów i temperaturę silnika, można wykryć usterkę danego podzespołu i stwierdzić, co jest jej przyczyną. Aby określić powód awarii, potrzebna jest również specjalistyczna wiedza na temat funkcjonowania wszystkich komponentów oraz układów znajdujących się w samochodzie. Ogromną zaletą kontrolowania parametrów bieżących za pomocą testerów jest możliwość nagrywania (w niektórych urządzeniach). Funkcja ta sprawdza działanie podzespołu nawet przez kilka godzin, co zwiększa prawdopodobieństwo wykrycia ewentualnego błędu.